středa 30. března 2011

Jak jsem si zařizoval elektronické podpisy na Czechpointu na České poště

O tuhle zkušenost se nemohu nepodělit, zatím jsem "zlovůli" a byrokracii České pošty (ČP) a Czechpointu (CZP) (a potažmo naší státní správy) potkával ryze pracovně a často poslouchal reakce zákazníků ČP, dnes jsem se sám stal tím zákazníkem, a pocítil to na vlastní kůži :)
Předně chci poznamenat, že CZP schvaluji, jsem pro, a je super, že rozsah jejich služeb se neustále zvětšuje, ovšem co nezlepšuje, jsou schopnosti a znalosti pracovníků.
Abych začal; v práci jsme se dohodli, že si všichni necháme udělat z určitých důvodů elektronický podpis komerční a kvalifikovaný, každý u jiné certifikační autority, a zaměstnavatel nám to proplatí (kdo by to nebral, že? :) ), na mě zrovna z těch tří padlo Postsignum, certifikační autorita, součást ČP. To mi i relativně vyhovovalo, tak jsem si řekl, že se co nejdříve vydám na nějaké pracoviště CZP, a vše si tam zařídím. Ovšem tomu musí předcházet studium několika stránek ČP, resp. Postsigna, vyplnění dvou formulářů ve Wordu, jejich vytištění - jeden 2x, druhý 1x. Zapomeňte na to, že vám něco budou tisknout oni! :D Ač jsou materiály docela dobře napsané, logické, a vysvětlí, běžný BFU uživatel to stejně nepochopí (vím co říkám, denně s nimi pracuji). Kdo nemá tiskárnu nebo k žádné nemá přístup, má o problém navíc. Dále si ještě musíte vygenerovat žádost o elektronický podpis (v mém případě 2x, jednou pro kvalifikovaný, jednou pro komerční). Pro BFU opět pravděpodobně problém. Tuto žádost/i si musíte uložit na flashku (je tam ještě druhá možnost vygenerování žádost, a pak předání pouze ID, nezkoušel jsem, nebudu tedy komentovat). Člověk by si ještě měl přečíst další dokumenty, podmínky užívání, všeobecné podmínky, atd. atd. Ten, kdo rychle chápe, a orientuje se, má toto vše vytvořeno a vyřešeno odhadem tak za hodinku, za dvě, pokud se může vysloveně soustředit jen na tohle, kdo u toho pracuje, má to na delší dobu. V těch podmínkách se mimochodem třeba dočtete, že úřednice CZP může flashku odmítnout, pokud je na ní cokoliv jiného než vygenerované žádosti, a že když vám ji zničí, tak za to nenese odpovědnost, a vy si můžete leda sehnat novou, a podobné věci (řečeno mými slovy, ale přesně tohle z toho po "překladu" vyzní).
Takže jsem si to vše v práci nastudoval, vyplnil, vytiskl, vygeneroval, takže jsem byl připraven i na případné smyšlenky a nepřenosti, které na CZP občas rádi říkají.
Po práci jsem si sjel domů, vzal si tu nejhorší flashku kterou jsem měl, na ní si hodil vygenerované žádosti, a pro jistotu i ty vyplněné wordovské dokumenty.
A hurá na CZP :)
Vzhledem k tomu, že v práci jsem musel být do šesti, na otočku domů pro "postradatelnou" flashku (nemám to naštěstí daleko), dorazil jsem do pobočky ČP v 19:00 (vše jsem si přesně měřil), v 19:05 jsem stál ve frontě na CZP (mají do 20 hod.). Tedy dost času, by řekl každý.
Na CZP byly tři okénka, z toho jedno otevřené (klasika nejen na CZP), přede mnou 2 čekající "záležitosti" (oboje ověření podpisu).
Nebudu komentovat, co jsem se doslechl a dozvěděl před tím, než se dostalo na mě.
V 19:25 se dostávám na řadu, ve frontě za mnou stojí odhadem 4 další "záležitosti" - několik "záležitostí" to vzdalo jen při pohledu přes skleněné dveře, některé se i opakovaně vracely, zda se tam náhodou něco nezměnilo. Záměrně píši "záležitosti", a ne lidé, protože jednou tam na něco čekal jeden člověk, jindy tam kvůli jedné věci byli lidé třeba dva nebo i více.
Zkusil jsem trošku zahrát "slušného prosťáčka", takže jsem slušně pozdravil, a na úvod se zeptal, jestli elektronické podpisy u ní, nebo u okénka pošty (ač jsem věděl, že u ní). Paní mi na to "nadšeně" odpověděla, že u ní, poté se přiklonila k okénku, a čekajícím za mnou oznámila, že "pán tady má elektronickej podpis, to je na dlouho, tak na třičtvrtě hodiny, na vás už se nedostane!".
Všichni tedy poslušně svěsili hlavu, a začali místnost opouštět. Paní to pro jistotu zopakovala ještě několikrát, to aby všichni věděli, kdo že je ten špatný, a že za to, že chci vytvořit el. podpis(y), a že si s tím vůbec dovolím přijít, by mě asi nejspíš měli postavit ke zdi a zastřelit. Lidé na paní vrhli lehce rozmrzelý pohled, na mě kupodivu ne naštvaný, ale spíše souznící, a lehce litující. Což mě i docela naštvalo - nikdo neprotestoval, nikdo nenadával. Hezky nás ti úředníci mají vycvičené!
Paní pro jistotu ještě vícekrát, a více nahlas zopakovala svojí mantru o tom, že "tato kreatura si troufá chtít elektronický podpis", aby se zbavila jakékoliv odpovědnosti, a aby si náhodou někdo nestěžoval. Nemusela to dělat, v naší zemi už jsme dostatečně vycvičení, takže si poslušně necháme nakálet na hlavu a neprotestujeme.
V tu chvíli by se pomalu člověk styděl za to, že si dovolí přijít hodinu před zavírací dobou někam, a chtít tam něco, co tam mají dělat.
Zůstal pouze jeden starší pán, který se mě slušně zeptal, jestli by si ještě nestihl jen ověřit podpis. Já na to, že pokud mi paní zaručí, že mi pak stihne podpisy vygenerovat ("vy chcete dokonce DVA???!!! To nemůžu stihnout!"), tak pána klidně pustím, ona si sice dál mlela svou mantru, ale pánovi tedy ověření udělala.
Bylo něco málo po 19:30, když jsem se tedy konečně dostal na řadu (sám v celé místnosti).
Milé bylo, že mi nadšený pán děkoval, pak mi podal ruku, pak úchop "přehodil" do úchytu alá (dáme si páku), mrkl na mě, a odběhl (takový ten zdravící "chvat", který používá spousta mladých lidí, kteří jsou "in", tedy i já :) ).
Pak jsem se konečně posadil, paní mi nabídla slot pro flashku, já ji připojil. Tedy takhle řeší to, aby se pokud možno s flashkou nic nestalo, tedy neberou jí do ruky, klient s ní operuje sám - chytré :)
Řekl jsem si, že s přístupem "slušného prosťáčka" si asi moc nepomůžu, že se po mě paní spíš povozí, takže když k tomu začala mít tendence, tak jsem jí na rovinu vysvětlil, že za to že je tam sama, já nemůžu, že jsem na stránkách četl vše k dané problematice, a že tam nikde není napsáno, že generování podpisu je nějak více časově náročný proces, takže jsem to těžko mohl vědět, a že jsem přišel okolo sedmé, tedy včas. Paní začala namítat, že to není pravda, načež jsem opáčil, že jsem tu byl přesně v 19:05, že to měřím na minutu, a to, že jsem se na řadu dostal v půl, opravdu není můj problém. Načež jsem paní vyložil všechny žádosti, flashku, a dva doklady totožnosti (občanský průkaz a řidičák), s tím, že když teda máme tak málo času, tak by jsme mohli začít.
Nebyla to hádka, nebo ostrá výměna názorů, spíš taková debata, kdy jsem milé paní ukázal, že si nenechám kálet na hlavu, a ať ze mě nezkouší dělat blbce. Choval jsem se slušně, ale přitom neústupně, dobře vím, že na úředníka si otevírat pusu a dělat z něj evidentního blbce není dobré, protože on vám to pak může několika způsoby dost citelně vrátit, bude-li chtít.
Takže jsme začali, paní měla pár drobných námitek - např. jestli je ten můj řidičák ještě platný (ano je, do roku 2013), že v certifikátech nemohu mít titul, když ho nemám v občance (ne, opravdu ho tam nemám, jednak kvůli titulu nebudu podstupovat martýrium běhání po úřadech, jednak ho nepoužívám (tak možná když je někde kolonka na titul, a to jen proto, aby nebyla zbytečně prázdná:D), navíc policajtům, a všem, kteří do občanku můžou případně koukat, je info o mém vzdělání k ničemu). Ale budiž, souhlas, v tomhle má pravdu. Našla tam ještě pár nějakých zbytečných drobností, nejdřív trošku remcala, ale pak je (i když proti pravidlům) zamazala bělítkem na všech vyhotoveních všech "lejster". Za což jí děkuji, tady mi to mohla dát sežrat a poslat mě domů. Dokonce mi v jedné nebo dvou věcech i dobře poradila, za což jí patří další můj dík (jak jsme říkal, nevyplatí se do úředníka bytečně kopat bosou nohou, občas kouše :) ).
Takže ač jsem se téměř perfektně připravil, přesto jsem neprošel bez poskvrnky :)
Mezitím okolo proběhlo několik ne moc souvisejících událostí, jako stále přicházející "záležitosti", které byly hned odkázány pryč, jeden pán co si na toto stěžoval, takže byl pak obsloužen někde jinde, atd.
Zbytek řešení ohledně generování podpisů už proběhl bez potíží, jen jsem četl a podepisoval několik různých "lejster".
V 19:50 jsem se zvedal, loučil se s paní, a s pocitem dobře vybojovaného boje s úřednickou hydrou jel domů. Dokonce paní stihla pak ještě obsloužit mladíka co ke konci přišel, šikulka jedna :) :D
Cestou tam jsem jen tak ze srandy zvažoval, že si zřídím i datovou schránku (rád se týrám :D), po téhle zkušenosti si ji raději zřídím elektronicky (což teď díky podpisu můžu), CZP se zase budu vyhýbat tak dlouho, dokud to jen půjde :D
Takže čistý čas strávený řešením el. podpisů cca hodina, nepočítám cestování a věci s tím spojené.
Kvalifikovaný el. podpis mě stál přesně 396,- Kč, komerční 348,- Kč (včetně 20% DPH). Dřív to tuším bývalo levnější, a komerční stával naopak více, pokud se správně pomatuji. Certifikát má platnost rok, takže za rok ho buď nechám propadnout, což je škoda, nebo vysolím dalších 744,- Kč. Resp., teď "vysolil" můj zaměstnavatel, příště vysolím možná já. Prodloužení se dá také provést elektronicky (platí se převodem), takže rozhodně radši to, než návštěva CZP :)

Takže zážitek relativně otřesný, ale nic jiného jsem ani nečekal, ale jako každý běžný občas našeho státu jsem rád, že mám splněno, a budu doufat, že hodně dlouho nebudu muset cokoliv podobného řešit :)

Několik faktů:

- Česká pošta a její zaměstnanci evidentně žijí ještě v dobách komunismu
- zaměstnanci České pošty si myslí, že konec pracovní doby = čas, kdy opouští vchodové dveře místa, kde pracují. To v dnešní době není pravda, teda mimo podniků, které fungují stejně jako v dávných dobách komunismu.
- jako zákazníka mě opravdu nezajímá, že nemají dostatek lidí, že většinu lidí museli dát na sčítání (tahle zmíňka mě spíše docela nasr.. naštvala, protože já jsem dost zásadně proti sčítání), a to je opět informace, která mě absolutně nezajímá (když jsem tam by před rokem, tak tam byly otevřené dvě přepážky, fronta byla také, jedna z těch dvou přepážek chroupala jablko, a všechny odkazovala ke kolegyni, tedy nevidím rozdíl)
- opravdu se mi nelíbilo, že paní ze mě dělá toho "špatného" - jsem rád, že lidé neměli námitky, a samozřejmě me to zároveň mrzí, ta obludná "smířenost" s fungováním našich úředníku mě opravdu "dere" (kldině si na začátek dejte jiné písmenko ;) ). Ovšem, pokud by lidé měli námitky, šly by díky postoji paní spíše mým směrem, tudíž bych se musel bránit, tedy místo aby jsme společně šli proti té naší byrokratické hydře, "prali" by jsme se navzájem spolu.
- všichni úředníci jsou "profesionálně apatičtí", i kdyby stála fronta až ven, oni si dále pojedou svým typicky hlemýždím tempem. Chápu, že se na ty činnosti musí soustředit, ale jde se soustředit a pracovat rychleji, tuplem, dělám-li to po milionté.
- ač úřednice většinu úkonů dělaly už minimálně poněkolikáté, často to nezvládají a vypadají, jak když to dělají poprvé (pominu-li, že na všechno mají návody pro debily, a mají vlastní technickou podporu).
- ač úřednice píší na počítači denně, ťukají to pořád stylem "kde je ÁÁÁÁÁ?", o nějakém psaní všemi desíti, nebo alespoň "všemi třemi" se nedá vůbec uvažovat.
- to, že si Česká pošta/Czechpoint dostatečně neškolí své zaměstnance, nedohlíží na "pružnost" práce, a neprovádí případná doškolení, není problémem zákazníku, ale ti tím nejvíce trpí
- Česká pošta/Czechpoint se nesnaží svým zaměstnancům práci moc usnadnit, jejich systémy jsou relativně nepřehledné, často zlobí, a většinou musí některé věci řešit na X obrazovkách a v X systémech. Kromě toho musí pořád běhat k tiskárně, nebo sem, nebo tam (což jim zhoršuje práci, a kazí to výsledek a rychlost)
- ač žijeme v 21. století, a elektronizace postoupila i do takových "komunistických" struktur jako Česká pošta/Czechpoint , pořád se to tam hemží smlouvami, bloky, kam se všechno dublovaně píše a poznamenává, takže hory papíru se kupí, a lesy brečí strachy
- myslíte si, že na Czechpointu berou karty? Nenechte se vysmát! :D (řešil to tam pán přede mnou) Nejsem si jist, ale tuším, že na pobočkách pošty je MOŽNÁ i berou
- kdyby Česká pošta, Czechpointy, a Postsignum, ať už společně, nebo odděleně byly soukromé firmy, a ne molochy dotované z našich peněz, už dávno by s tímhle přístupem zkrachovaly...

Tyjo zkušenosti jsou souhrnem nejen vlastních zkušeností, a zkušeností jiných zákazníků, ale i zkušenostmi z hlediska mé profese, takže mi věřte, že o pozadí fungování těchto "komunistických" molochů vím docela dost.
Samozřejmě záměrně nezmiňuji, co za práci vykonávám, a ani to nemám v úmyslu zveřejňovat (a není to ani podstatné, a nikomu do toho nic není :) )

Jinak informace o zařizování el. podpisů jsou na stránkách České pošty a stránkách autority Postsignum, takže nepovažuji za nutné tu cokoliv detailně popisovat. A pokud něco nebudete vědět, tak si zavolejte na zákaznickou linku České pošty (a zároveň Postsigna), tam je to taky samý "odborník", stejně jako na přepážce, testováno na lidech :) (Ne, já tam nevolal, a nejspíš ani nebudu, ale i tak mám o nich informacích dost :) )

Hodně štěstí, pokud také budete muset bojovat s "hydrou" ... :)

P.S.: certifikáty jsem ještě neimportoval, nebyl dnes čas, tak kdo ví, možná se ještě dočkáme nějakého veselého dodatku k tomuhle postu... :D

Žádné komentáře: